Tekne logo
 
---------

LEGO

Interaktiv markedsføring: LEGO ud af æsken.

Det interaktive LEGO bord er et eksempel på fremtidens digitale produktpræsentation i detailhandelen, som er blevet udviklet i forbindelse med LEGO’s lancering af deres Bionicle-serie i 2007.

Når man i butikken sætter æskerne på en glasplade, vil en computer via et kamera registrere både modellerne og deres placering, og straks på fladskærmen vise de færdige modeller i et rigtigt Bionicle-univers, som det kendes fra animationsfilmene.

Flytter man æskerne på glaspladen, vil animationerne gå, kravle eller flyve med på skærmen. Flytter man de forskellige modeller hen i nærheden af hinanden, vil de oven i købet give sig til at interagere med hinanden – f.eks. slås indbyrdes eller springe op på ryggen af hinanden, afhængig af modellerne. Op til fire børn kan stå og lege med hinanden med hver deres æske på én gang.

Teknologi og Design

Det interaktive LEGO bord består af bord med en matteret glasplade og en 35 tommer skærm. Hver af LEGO æskerne er forsynet med Fiducial markers, som er nogle 2D mønstre, der gør det muligt at identificere den enkelte æskes identitet og position. Standard reacTIVision software sammen med 3D enginen Virtools er brugt som platform for udvikling af software, der gør det muligt at vise animationer på skærmen, som afhænger af æskernes indbyrdes placering og bevægelse.

Evaluering
Det interaktive LEGO bord har været afprøvet hos Salling A/S i en periode på knap en måned i 2007. Den markedsføringsmæssige effekt vurderes af LEGO til at være, at opstillingen af det interaktive bord på sigt kan føre til et mersalg. Både voksne, drenge og piger har leget med bordet både sammen og hver for sig – de fleste gange i få minutter men enkelte i helt op til en halv time.

Fakta



Titel:

LEGO

Indsatsområde:
Digital Markedsføring 

Indhold:
Interaktivt bord som digital produktpræsentation

Målgruppe:
Kunder i alle aldre 

Teknologi og design
Fiducial markers, som er nogle 2D mønstre, der gør det muligt at identificere den enkelte æskes identitet og position. Standard reacTIVision software sammen med 3D enginen Virtools er brugt som platform for udvikling af software, der gør det muligt at vise animationer på skærmen.

Partnere:
LEGO ud af æsken er udviklet af Alexandra Instituttet i samarbejde med CAVI for LEGO A/S.

Periode:
2007

Kontakt
Professor, Centerleder af CAVI, Kim Halskov
halskov(at)cavi.dk, tlf 8942 9241

-------
TEKNE
||Alexandra Instituttet A/S||Åbogade 34||8200 Århus N||tlf. 89425757||e-mail: info@teknenet.dk